Miksi me?
Kun taloyhtiö valitsee itselleen isännöitsijän, asiaan kannattaa paneutua huolellisesti. Isännöitsijät huolehtivat tavallisen ihmisen usein isoimmasta omaisuudesta. Valintaa tehdessä kannattaa esittää uudelle ehdokkaalle useita kysymyksiä, miten heillä erilaiset asiat käytännössä hoidetaan. Isännöintitoimistoihin kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa paikan päällä. Keskusteluissa isännöitsijätoimistojen edustajien kanssa on tärkeää selvittää, ajatellaanko asioiden hoitamisesta samalla tavoin.
Onko isännöintitoimisto luotettava ja onko sillä jo vakiintunut asema markkinoilla?
On hyvin tärkeää, että isännöitsijä, jonka taloyhtiön hallitus valitsee, on luotettava ja vakavarainen. Työssä hoidetaan taloudellisesti hyvinkin isoja asioita ja yrityksen taustojen tulee olla kunnossa. Jyväskylän Kiinteistöpalvelu Oy on vuodesta 1976 asti toiminut isännöintitoimisto. Yrityksemme henkilökunta on saanut useita eri tunnustuksia isännöinnistä ja muusta osaamisesta vuosien aikana. Toimistomme on saanut useana vuotena myös korkeimman luottokelpoisuusluokituksen.
Isännöitsijän työssä hyvä yhteistyökumppaniverkosto on kaiken perusta. Työssä tulee hyvin monenlaisia ongelmia vastaan ja isännöitsijän täytyy tietää, mistä apua saadaan taloyhtiön kannalta hinta-laatusuhteeltaan oikeista paikoista. Riittävän suuri isännöintitoimiston koko auttaa saamaan palveluita asiakkaan kannalta paremmilla ehdoilla. Vuosien saatossa olemme muodostaneet laajan yhteistyökumppaniverkoston asiakkaidemme eduksi. Myös kuuluminen alan järjestöihin varmistaa sen, että saatavilla on aina viimeisin tieto.
Onko isännöintitoimiston henkilökunta ammattitaitoista ja onko heillä riittävästi aikaa perehtyä asioihin?
Auktorisoituna isännöintitoimistona jokaisen isännöitsijätehtävissä toimivan henkilön tulee suorittaa minimissään isännöitsijän ammattitutkinto. Meillä on toimistossa myös useita korkeamman isännöitsijän tutkinnon suorittaneita henkilöitä. Tarkastamme lisäkoulutustarpeita säännöllisesti.
Henkilökuntaamme kuuluu teknisen koulutuksen saaneita henkilöitä kuten; rakennusinsinööri, kiinteistöpidon insinööri ja rakennusmestari. Taloushallinnon puolella on joukko ammattitaitoisia kirjanpitäjiä, joilla on vuosien kokemus taloyhtiöiden kirjanpitojen hoitamisesta. Asiakaspalvelussa on myös kokeneita ammattilaisia.
Vuosien saatossa kehitetyt yhteiset toimintatavat auttavat meitä toimimaan mahdollisimman tehokkaasti asiakasta hyvin palvellen. Lisäksi on tärkeää, että henkilökunnalla on töitä sellainen määrä, että työtehtävistä selvitään laadukkaasti. Isännöitävien kohteiden määrä/henkilö on meillä valtakunnallisten ja paikallisten keskiarvojen alapuolella.
Taloyhtiön ikääntyessä korjausten merkitys kasvaa. On siis todella tärkeää, että isännöintitoimistolla on kokemusta siitä, miten korjaukset tulee viedä eteenpäin tarvittavien asiantuntijoiden avustuksella.
Tehtäväkuvausten, sopimusten ja hinnoittelun selkeys?
Kun taloyhtiö valitsee isännöitsijää, kannattaa sen ensin huolellisesti perehtyä siihen mitä isännöinniltä halutaan. Alalla on olemassa valmiita tehtäväluettelomalleja, joita taloyhtiö voi hyödyntää pyytäessään tarjouksia. Valtaosa isännöitsijöistä on kuitenkin tehnyt tehtäväluettelomallien pohjalta omia palvelukokonaisuuksiaan, joita sitten asiakkailleen tarjoaa. Kun tarjouksia saadaan, on tärkeää selvittää ovatko tarjoukset sisällöltään sekä laadullisesti vertailukelpoisia keskenään. Painoarvoa tulee antaa hinnan lisäksi myös toimiston kokonaisosaamiselle, kokemukselle erilaisista remonteista, toimiston tukijärjestelmille jne., ammattitaitoinen isännöinti on varmasti hintansa arvoinen. Tarjoushintoja vertailtaessa kannattaa huomioida vuositasolla kaikki taloyhtiön isännöintitoimistolle maksamat maksut. Remontteihin liittyvissä hallinnollisissa laskutusperusteissa on huomattavia eroja (ero voi merkitä isossa remontissa yli yhden vuoden isännöintipalkkioiden määrää). Toki tässäkin asiassa pitää huomioida se, mitä rahalla saa. Yhden Suomen Kiinteistöliiton tekemän tutkimuksen mukaan taloyhtiöt toivoivat, että kiinteä sopimushinta sisältäisi vähintään 75% laskuttavista töistä. Meillä kiinteään hintaan kuuluvien töiden osuus on keskimäärin n. 84 % asiakassopimuksesta riippuen. Selkeä kiinteä hinnoittelu varmistaa sen, ettei yllätyksiä tai väärinkäsityksiä pääse syntymään ja myös vuosittainen budjetointi on helpompaa. Sopimukset tehdään yleisiä malleja noudattaen ja kaikissa sopimuksissa noudatetaan myös isännöinnin eettisiä ohjeita.
Uuden asiakkaan vastaanottaminen ja tehtävien hoito loma-aikoina?
Kun isännöintitoimisto ottaa uuden asiakkaan vastaan tulee asiat käydä hyvin huolellisesti läpi. Meidän toimistossa on kirjalliset toimintaohjeet uuden asiakkaan vastaanottamisessa. Jokaiselle asiakkaalle nimetään oma isännöitsijä, kirjanpitäjä ja asiakaspalvelusihteeri sekä heille tuurausparit, jotta asiat sujuisivat laadukkaasti myös lomien aikana.
Tervetuloa tutustumaan toimistoomme!